Nuova offerta di lavoro: rappresentante Paese Etiopia – scadenza 28 febbraio 2025
Rappresentante Paese CVM, Etiopia, responsabile delle operazioni CVM in Etiopia. Luogo: Addis Abeba, Etiopia, Data di inizio: marzo 2025, Durata: 12 mesi, rinnovabile Tipo di contratto: Co.co.co.
Retribuzione: Da concordare in base ai parametri CVM e all’esperienza del candidato
Scadenza presentazione candidature: 28 febbraio 2025 – Email: cvmap@cvm.an.it – Si prega di inserire nell’oggetto della email la dicitura “Rappresentante Paese – Etiopia”.
Contesto:
CVM – Comunità Volontari per il Mondo – è un’organizzazione internazionale senza scopo di lucro fondata nel 1978. Ci dedichiamo a promuovere i diritti delle persone a vivere e lavorare con dignità attraverso varie iniziative, tra cui WASH (Water, Sanitation, and Hygiene), Prevenzione e trattamento dell’HIV/AIDS, istruzione e formazione per i bambini orfani e di strada e emancipazione delle ragazze e delle donne svantaggiate. I nostri progetti sono cofinanziati da numerosi governi, istituzioni ed enti privati internazionali e regionali e collaboriamo con altre ONG europee. Per ulteriori informazioni, visitare [www.cvm.an.it](http://www.cvm.an.it).
Responsabilità:
Ø Rappresentare CVM in Etiopia con partner, donatori, altre ONG e istituzioni internazionali.
Ø Gestione del programma e gestione della qualità: garantire la leadership e la qualità del programma supervisionando e guidando i Project Manager.
Ø Garantire che tutti i progetti siano attuati in coerenza con la strategia CVM e il contesto nazionale e che i piani di emergenza e le misure correttive siano applicati ogniqualvolta necessario.
Ø Monitorare e supervisionare la pianificazione delle attività del progetto, garantendo una consegna efficace in linea con le normative di tutti i donatori, la legislazione nazionale e gli standard professionali.
Ø Supervisionare la compilazione di alta qualità e l’invio tempestivo di tutti i report interni ed esterni.
Ø Guidare lo sviluppo di temi trasversali nella progettazione e attuazione del progetto.
Ø Garantire che i criteri e gli indicatori di qualità siano monitorati e conducano al processo decisionale.
Ø Coordinarsi con i Project Manager e il Finance Manager in Italia per garantire una gestione soddisfacente dei budget di progetto.
Coordinamento e implementazione del progetto:
Ø Guidare l’attuazione dei progetti CVM nella propria area di intervento garantendo complementarità e sinergia e il raggiungimento degli obiettivi fissati,
Ø Sostenere lo sviluppo di proposte di donatori in stretta collaborazione con il personale competente e le autorità locali a livello sul campo e in sede centrale per garantire e sviluppare la portata operativa del programma.
Ø Sostenere lo sviluppo di strumenti e quadri operativi e tecnici.
Ø Garantire che le operazioni implementate siano conformi alla cultura locale, al mandato e ai valori dell’organizzazione.
Ø Negoziare, sviluppare e garantire l’attuazione degli accordi di partenariato nell’area di intervento.
Ø Garantire che procedure, strumenti e guide siano aggiornati e implementati.
Direzione strategica:
Collaborare con il Project Manager in Italia per sviluppare una visione strategica a lungo termine.
Identificare opportunità di finanziamento, avviare iniziative di raccolta dati e sviluppare proposte competitive e reattive in collaborazione con il coordinatore dei progetti e il team di progetto.
Sostenere e mantenere alleanze e partenariati strategici con un’ampia gamma di parti interessate, tra cui autorità nazionali e locali, donatori, agenzie multilaterali, partner e quartier generale del CVM.
Rappresentanza Istituzionale:
Rappresentare CVM in eventi di livello superiore, inclusi seminari internazionali, conferenze nazionali, riunioni nazionali e fornire feedback al coordinatore della sede centrale su questioni rilevanti.
Fornire un’efficace rappresentanza CVM ai donatori, alle autorità nazionali e locali, ai partner e ad altre parti interessate nel paese.
Gestione delle risorse umane:
Supervisionare e guidare il personale del progetto, compresa la definizione di obiettivi prestazionali e la creazione di un ambiente di supporto, sottolineando al contempo la responsabilità.
Garantire un’adeguata comunicazione all’interno del team di progetto e tra i team, assicurandosi che le decisioni strategiche e gli sforzi futuri siano condivisi in modo trasparente.
Garantire il reclutamento, la gestione e la formazione delle risorse umane in modo trasparente, equo e inclusivo in conformità con la politica e le procedure.
Promuovere un ambiente di lavoro inclusivo e diversificato e garantire il rispetto dei più elevati standard di condotta.
Controllo e monitoraggio finanziario:
- Garantire un controllo finanziario rigoroso e il rispetto delle politiche e delle procedure finanziarie di CVM.
- Monitorare e gestire i budget dei progetti in collaborazione con il responsabile finanziario, garantendo che tutte le spese rientrino nei limiti di budget e siano adeguatamente documentate.
- Supervisionare la rendicontazione finanziaria e garantire la presentazione tempestiva di rendiconti finanziari accurati ai donatori e al quartier generale.
- Implementare solidi sistemi di monitoraggio finanziario per monitorare la spesa dei progetti e identificare potenziali aree di risparmio sui costi.
- Condurre controlli e revisioni finanziarie regolari per garantire trasparenza e responsabilità nell’uso dei fondi.
Requisiti:
Esperienze accademiche e lavorative
Laurea in scienze sociali o politiche, studi sullo sviluppo, economia, relazioni internazionali, gestione di progetti, diritti umani o campi correlati.
5 anni di esperienza lavorativa rilevante in contesti umanitari o di sviluppo, lavorando con ONG internazionali nella gestione di progetti di cooperazione internazionale finanziati da donatori istituzionali e privati
Conoscenza delle politiche e procedure dei principali donatori (UE, Agenzie ONU, Cooperazione Italiana).
Comprovata conoscenza ed esperienza in progetti sullo sviluppo di genere, sullo sviluppo e sui diritti dell’infanzia e sulle pertinenti convenzioni internazionali.
Comprovata esperienza nella gestione del ciclo di progetto e nella scrittura di proposte di progetto.
Esperienza gestionale
Forti relazioni interpersonali, buona comunicazione e capacità di leadership.
Capacità di esibirsi in condizioni di stress.
Capacità di prendere e prendere decisioni
Capacità di lavorare in autonomia e nella prevenzione/risoluzione dei problemi.
Comprovate capacità organizzative e capacità di gestire efficacemente più compiti, promuovendo allo stesso tempo lo spirito di squadra e rapporti di lavoro positivi con i colleghi.
Integrità in linea con i principi umanitari e gli standard etici e la sensibilità e adattabilità culturale, di genere, religiosa ed età.
Disponibilità a spostamenti frequenti in zone rurali e disagiate.
Generale
Ottima conoscenza della lingua inglese parlata e scritta
Buone competenze informatiche, in particolare pacchetto MS Office.
Disponibilità per un periodo di preparazione in Italia.
Come candidarsi:
I candidati interessati e qualificati sono pregati di compilare il modulo o inviare il proprio CV corredato di una foto recente, una lettera motivazionale, due nominativi di referenza a cvmap@cvm.an.it. Si prega di inserire nell’oggetto della mail la dicitura “Rappresentante Paese – Etiopia”.
Solo i candidati che superano la selezione iniziale del CV verranno contattati per un colloquio. Il processo di reclutamento potrebbe chiudersi anticipatamente se viene identificato un candidato idoneo. Dato l’elevato numero di candidature ci scusiamo in anticipo e risponderemo solo ai profili ritenuti idonei al ruolo.
English
CVM Country Representative, Ethiopia, responsible for CVM operations in Ethiopia.
Location: Addis Ababa, Ethiopiate: Duration: 12 months, renewable, Starts from March 2025
Type of Contract: Co.co.co.
Salary: To be agreed according to CVM parameters and the candidate’s experience
Deadline for Applications: 28 Febraury 2025 to – Email: cvmap@cvm.an.it – Please insert the wording “Country Representative – Ethiopia” in the subject of the email.
Context:
CVM (Comunità Volontari per il Mondo) is a leading international non-profit organization founded in 1978. We are dedicated to promoting the rights of people to live and work with dignity through various initiatives, including WASH (Water, Sanitation, and Hygiene), HIV/AIDS prevention and treatment, education and training for orphaned and street children, and the empowerment of disadvantaged girls and women. Our projects are co-financed by numerous international and regional governments, institutions, and private entities, and we collaborate with other European NGOs. For more information, visit [www.cvm.an.it](http://www.cvm.an.it).
Responsibilities:
Represent CVM in Ethiopia with partners, donors, other NGOs, and international institutions.
Programme Management and Quality Management: Ensure leadership and program quality by overseeing and guiding the Project Managers.
Ensure that all projects are implemented in coherence with the CVM strategy and country context and that contingency plans and corrective measures are applied whenever needed.
Monitor and supervise planning of project activities, ensuring effective delivery in line with all donors’ regulations, country legislation, and professional standards.
Supervise the high-quality compilation and timely submission of all internal and external reports.
Lead the development of cross-cutting themes in project design and implementation.
Ensure quality criteria and indicators are monitored and lead to decision making.
Coordinate with the Project Managers and Finance Manager in Italy to ensure satisfactory management of project budgets.
Project Coordination and Implementation:
Lead CVM projects implementation within its area of intervention ensuring complementarity and synergy, and set targets are met,
Support the development of donor proposals in close collaboration with relevant staff and local authorities at the field level and HQ to secure and develop the program operational scope.
Support the development of operational and technical tools and frameworks.
Ensure that operations implemented are in accordance with the local culture and the mandate and values of the organization.
Negotiate, develop, and ensure the implementation of partnership agreements in the area of intervention.
Ensure that procedures, tools, and guides are updated and implemented.
Strategic Direction:
Collaborate with the Project Manager in Italy to develop a long-term strategic vision.
Identify funding opportunities, initiate data collection initiatives, and develop competitive, responsive proposals in collaboration with the Projects Coordinator and projects team.
Support and maintain strategic alliances and partnerships with a wide range of stakeholders, including national and local authorities, donors, multilateral agencies, partners, and CVM HQ.
Institutional Representation:
Represent CVM at higher-level events, including International Seminars, National Conferences, National meetings and provide feedback to the HQ coordinator on relevant issues.
Provide effective CVM representation to donors, national and local authorities, partners, and other relevant stakeholders in the country.
HR Management:
Supervise and mentor project staff, including setting performance objectives and establishing a supportive environment while emphasizing accountability.
Ensure proper communication within the project team and between teams, making sure that strategy decisions and future endeavours are shared transparently.
Ensure transparent, equal, and inclusive recruitment, management, and training of human resources in accordance with the policy and procedures.
Foster an inclusive and diverse work environment and ensure that the highest standards of conduct are observed.
Financial Control and Monitoring:
Ensure rigorous financial control and compliance with CVM’s financial policies and procedures.
Monitor and manage project budgets in collaboration with the Finance Manager, ensuring all expenditures are within budgetary limits and properly documented.
Oversee financial reporting and ensure timely submission of accurate financial statements to donors and HQ.
Implement robust financial monitoring systems to track project spending and identify potential areas for cost-saving.
Conduct regular financial audits and reviews to ensure transparency and accountability in the use of funds.
Requirements:
Academic and Job Experience
Degree in social or political science, development studies, economics, international relations, project management, human rights, or related field.
5 years of relevant working experience in humanitarian or development settings, working with international NGOs in managing international cooperation projects funded by institutional and private donors
Knowledge of main donors’ policies and procedures (EU, UN Agencies, Italian Cooperation).
Proven knowledge and experience in projects in gender development, child development and rights, and relevant international conventions.
Proven experience in project cycle management and project proposal writing.
Management Experience
Strong interpersonal relationships, good communication, and leadership skills.
Ability to perform under stress conditions.
Ability to make and take decisions
Capacity to work autonomously and in problem prevention/resolution.
Proven organizational skills and ability to effectively manage multiple tasks while fostering team spirit and positive working relationships with colleagues.
Integrity in line with humanitarian principles and ethical standards and cultural, gender, religion, and age sensitivity and adaptability.
Availability for frequent travel to rural and disadvantaged areas.
General
Fluent in speaking and writing in English
Good computer skills, particularly MS Office package.
Availability for a period of preparation in Italy.
How to Apply:
Interested and qualified candidates are requested to full the jotform or send their CV with a recent photo, a motivational letter, two references names to cvmap@cvm.an.it. Please insert the wording “Country Representative – Ethiopia” in the subject line of the email.
Only candidates who pass the initial CV selection will be contacted for an interview. The recruitment process may close early if a suitable candidate is identified. Due to the large number of applications, we apologize in advance and will only respond to those profiles deemed suitable for the role.